Wednesday 5 February 2014

Chocolate & Strawberry Layered Mousse موس الفراولة والشوكولاته



This mousse is sooo balanced in flavor, airy, fluffy, light and rich at the same time! The light strawberry mousse balances the richness of the chocolate mouse and you end up with a very pleasing dessert that everybody will love...it will simply melt in your mouth ;-)


So, here we go!


Ingredients

For Chocolate Mousse

4 egg yolks
4 tbsp sugar
2 cups cream
230 gm chocolate, melted
1 tsp vanilla essence

For Strawberry Mousse

2 cups strawberry puree
2 cups whipping cream
½ cup powder sugar

Directions

To make the chocolate mousse, whisk together egg yolks, 2 tbsp sugar, and ¾ cup heavy cream. Cook over medium-low heat, stirring constantly until mixture coats back of spoon. Make sure you do not boil the mixture at all. Remove from heat and whisk in melted chocolate and vanilla. Strain and set aside to chill.

With an electric mixer, beat remaining 1 1/4 cups cream with remaining 2 tbsp sugar until stiff peaks form. Stir 1/3 of whipped cream into cooled custard mixture, and then gently fold in the rest with a spatula. Make sure you do not deflate your mousse, keep it light and fluffy.

For the strawberry mousse, beat the cream with ¼ cup powder sugar until stiff peaks form. Add the remaining sugar to the strawberry puree and fold it into the stiff whipped cream. Make sure you do not mix at all. Set aside to chill.

Now prepare your serving cups. Add a layer of chocolate mousse and a layer of strawberry mousse on top. Serve chilled with a fresh strawberry on top.

Try this new recipe and...Make Everyday Delicious! :)




 موس الفراولة والشوكولاته


مقادير موس الشوكولاته

4 صفار بيض
4 ملعقة كبيرة سكر
2 كوب كريمة خفق
230 جرام شوكولاته مذابه
1 ملعقة صغيرة مستخلص فانيليا


مقادير موس الفراولة

2 كوب بيوريه فراوله
2 كوب كريمة خفق
½ كوب سكر بودره

الطريقة

لعمل موس الشوكولاته يخفق صفار البيض مع 2 ملعقة كبيرة سكر و ¾ كوب كريمة خفق. يطهى الخليط على نار متوسطة مع الإستمرار في التقليب إلى أن يغطي الخليط ظهر الملعقة الخشبية تماماً بدون أن ينزل. يجب مراعاة أن لا يصل الخليط لدرجة الغليان على الإطلاق. يرفع الخليط من على النار وتضاف الشوكولاته المذابة والفانيليا مع التقليب. يصفى الخليط بمصفاه ناعمة ويترك جانباً ليبرد.

تضرب الكمية المتبقية من كريمة الخفق مع 2 ملعقة كبيرة سكر حتى تتكثف وتتماسك الكريمة تماماً. يمزج 1/3 الكريمة المخفوقة مع خليط الشوكولاته. تمزج الكمية المتبقية من الكريمة مع خليط الشوكولاته بملعقة مسطحة من الأسفل إلى الأعلى وببطئ حتى لا يخرج الهواء من المزيج ويبقى خفيف القوام. يترك الخليط جانباً.

لعمل موس الفراولة تخفق الكريمة مع ¼ كوب من السكر البودرة حتى تتكاثف الكريمة وتجمد. تضاف الكمية المتبقية من السكر البودرة مع بيوريه الفراولة. يضاف بيوريه الفراولة إلى الكريمة المخفوقة ويخلط بملعقة مسطحة وببطئ للحفاظ على الهواء بداخل المزيج. يترك الموس جانباً أو في الثلاجة ليتماسك.

لتحضير الطبق النهائي ترص كاسات الحلو ويصب بكل كاس طبقة من موس الشوكولاته وفوقها طبقة من موس الفراولة. تترك في الثلاجة لتتماسك قليلاً وتقدم بارده.

وبالهنا والشفا

4 comments:

  1. لو سمحتى ممكن سؤال
    دلوقتى حضرتك ذكرتى فى المرحله التانيه من طريقه عمل موس الشيكولاته وقولتى
    يمزج 1/3 الكريمة المخفوقة مع خليط الشوكولاته وبعدين قولتى
    تمزج الكمية المتبقية من الكريمة مع خليط الشوكولاته
    هو احنا عندنا كام خليط شيكولاته ولا ايه ممكن توضحى

    ومعلش سؤال تانى هو بيوريه الفراوله ده بيبقى ازاى

    وشكرا ليكى جدا

    ReplyDelete
    Replies
    1. أهلا أسيل
      حبيبتي الوصفة صح كده...الكمية الأولى من الكريمة هي اللي بنعمل بيها كاسترد الشوكولاته اللي في المرلحة الثانية حنخلطه مع بقيت كمية الكريمة بس وهي مخفوقة عشان يتحول من كاسترد لموس بعد ما الهوا اللي في الكريمة المخفوقة يدخله

      هو خليط شوكولاته واحد بس في المرحلة الأولى حيكون كاسترد سائل وبعد الإضاقة التانية للكريمة حيتحول لموس

      بيوريه أي فاكهه مش الفراولة بس هو عبارة عن الفاكه (الفراولة في وصفتنا هنا) مضاف إليها كمية من سكر البودرة ومضروبة في الخلاط لحد ما تبقى ناعمة جداً وفي وصفة زي الموص يفضل إنك تصفيها بعد الضرب في الخلاط

      والعفو حبيبتي أي سؤال أنا موجوده :)

      Delete
  2. شكرا يا قلبى كده تمام .....وصلت
    وتسلم ايديك ما شاء الله عليكى

    ReplyDelete